Het Michaëlsfeest

Aan het eind van september als de herfst net is ingetreden, vieren we op de Leeuwenhartschool, net als op alle Vrije Scholen in de wereld, het Michaëlsfeest. Maar wat vieren we eigenlijk?

Smeden van een speer

Vol overgave zingen de kinderen de liederen over de strijdende aartsengel. Zij spelen het spel van Sint Joris, de ridder op zijn glanzende paard. Met kracht stoot hij zijn lans in de muil van het ondier, dat zich kronkelt aan zijn voeten, maar achter de gestalte van de ridder straalt het bovenaardse licht van de aartsengel Michaël, die de moedige Joris kracht schenkt. We horen in de Michaëlstijd veel over het zwaard of de lans. De zesdeklassers smeden op de ochtend van Michaëlsdag zelfs een eigen speer waar ze later op de dag met elkaar de draak verslaan.

De strijd tegen de draak

Voor kinderen is dit een heel beeldend verhaal en je kan je daar goed in inleven: de strijd tegen de draak! De draak en Michaël worden nagespeeld, getekend, geboetseerd en geschilderd. Voor jonge kinderen is het heel duidelijk de draak is het kwaad en moet verslagen worden!

Het goede en het kwade

Voor volwassenen is het inmiddels veel lastiger geworden om te weten wat goed en wat kwaad is en om met dat kwaad dan vervolgens ook nog eens de strijd aan te binden. Dat ligt allemaal niet meer zo eenvoudig en het vraagt een actieve bewuste blik naar jezelf en naar de wereld. Misschien kun je het nog terughalen hoe je als kind meeleefde met de held in de sprookjes en verhalen. En dat meeleven in het doen van het goed heeft je moraliteit zeker gevormd en zo’n basis kan je in het volwassen leven helpen bij het maken van je keuzes en je persoonlijke strijd tegen het ‘kwaad.’

De weegschaal in evenwicht

Naast het zwaard wordt Michaël ook vaak afgebeeld met een weegschaal. Het afwegen van de verschillende oplossingen van de problemen, die je op je levensweg tegenkomt, het voortdurend zoeken naar het juiste midden. Het steeds zoeken naar een oplossing, die aanvaardbaar is voor allen, dat is de beide schalen van de weegschaal in het evenwicht houden.
Twee aspecten van het Michaëlsfeest: het wikken en wegen om de juiste keuzes te maken en het verzamelen van moed voor moeilijke opgaven in het leven. Voor de kinderen in een concreet beeld gebracht door het feest te vieren met draken en zwaarden. Voor de volwassenen juist in meer abstracte zin om je innerlijk mee bezig te houden.

Drakenbrood

Op school sluiten we het feest af door het in de klas eten van een prachtige drakenbrood. En feestelijk einde van een mooie dag.

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen”