Aansluiting op het vervolg onderwijs

Aan het einde van de basisschool heeft een kind van de vrijeschool zijn/haar motoriek, gevoel en verstand geschoold en goed ontwikkeld. Deze vermogens vormen de basis om met vertrouwen, inzicht, kracht en verstand door te stromen naar het voortgezet onderwijs.

Niveau boven het landelijk gemiddelde

Op de meeste vrijescholen ligt het niveau van de uitstroom op of boven het landelijk gemiddelde. Leerlingen van onze school stromen door naar veel verschillende scholen binnen het voortgezet onderwijs. Door een aantal leerlingen wordt jaarlijks gekozen om naar het Rudolf Steiner College in Rotterdam (vwo, havo of vmbo) te gaan.

Getypeerd als creatieve denkers

De overstap van de vrije basisschool naar regulier voortgezet onderwijs verloopt doorgaans goed. Kinderen die van de vrijeschool komen hebben geleerd om te zoeken naar de mogelijkheden en niet te struikelen over de onmogelijkheden. Vrijeschoolkinderen worden vaak getypeerd als creatieve denkers, betrokken bij de school. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel vrijeschoolleerlingen leren leuk blijven vinden, ook aan het einde van de schooltijd.

“Door het vieren van jaarfeesten worden kinderen zich bewust van het jaarverloop en stimuleren we verbondenheid met de natuur”