Kernwaarden, visie en missie

De leerkrachten op een vrijeschool en de medewerkers die hen ondersteunen, willen dat iedere leerling zijn eigen talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Onderwijs gaat over het opdoen van basisvaardigheden, het ontwikkelen van je talenten en om het ontginnen van de mens die je bent. Dat onderwijs vraagt dus om het aanmoedigen van de ontwikkeling van vrije geesten, zowel in cognitiviteit, inventiviteit, originaliteit en creativiteit. Hiernaar verwijst de term ‘vrij’ in ons vrijeschoolonderwijs.

Kernwaarden
Onderstaande waarden geven richting aan de invulling van ons onderwijs:

Veiligheid
Op de LHS creëren we een veilige leeromgeving voor medewerkers, ouders en kinderen. We vinden dit een heel belangrijke waarde om je te kunnen uiten en ontwikkelen. Veiligheid is grondwaarde en een basisvoorwaarde voor elke ontwikkeling, zowel cognitief als creatief. Zonder de waarde veiligheid is werken aan de overige waarden minder zinvol. Je komt niet tot ontplooiing. Hier willen wij kinderen bewust van maken.

Verbinding
We staan in verbinding met de leerstof, de (zichtbare en niet zichtbare) wereld, Oud-Beijerland (Hoeksche Waard), met de natuur en met elkaar. Verbinding ontstaat doordat leraren en ouders een gezamenlijke pedagogische opdracht hebben. Het is duidelijk wat deze opdracht is, welke waarden daarbij centraal staan en wat de grenzen en verwachtingen zijn. Door het werken aan verbinding op alle vlakken streven we naar vitaliteit voor onze kinderen.

Levend/levendig onderwijs
Hiermee bedoelen we dat leraren zelf hun onderwijs vormgeven, rekening houdend met de leeftijdsfases van de kinderen en alle verschillen in hun groep. Doordat de leraar zich de leerstof keer op keer eigen maakt, ontstaat er levendig onderwijs in verbinding met de omgeving. Door ons onderwijs levendig te houden, bewegen we mee met de tijdgeest en groeien we mee met de ontwikkelingen die daarbij horen. Levend onderwijs is kijken en zoeken naar de talenten van de kinderen. Deze talenten ontwikkelen we zodat het kind een volwassene van de toekomst kan zijn.

Visie
Op het basisonderwijs van de vrijeschool leren de kinderen hetzelfde als op iedere andere basisschool en daarnaast nog veel meer. De vrijescholen verzorgen, gebaseerd op de antroposofie, hoogwaardig onderwijs. Er wordt naar antwoorden gezocht op de ontwikkelingsvragen van elk individueel kind én de klas als groep. Kleuters en schoolkinderen hebben ieder hun eigen wereld waarin wij letterlijk en figuurlijk speelruimte bieden, kennis, vaardigheden en mogelijkheden aanreiken en het zoeken naar oplossingen nadrukkelijk stimuleren. Een breed onderwijspakket dat uitgaat van een evenwicht tussen cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden. Zo kan ieder kind vol vertrouwen met de verworven kennis en de ontwikkelde vaardigheden naar het vervolg onderwijs doorstromen. Een vrijeschool biedt onderwijs aan kinderen vanaf de kleuterleeftijd tot en met het voortgezet onderwijs.

Aandacht
Door het voorleven door de leraren van eerbied voor de wereld, de ander en materialen ontwikkelen kinderen bewustzijn hiervoor. Kinderen leren op deze manier duurzame relaties aan te gaan, zorgvuldig om te gaan met de aarde en de materialen in de klassen. Zij ontwikkelen de gewoonte om alles en iedereen met respect te benaderen.

Initiatiefkracht
De maatschappij vraagt om initiatiefkracht van leiders/leraren. De initiatiefkracht zit hem in de leerlingen laten zien hoe de wereld is. We spreken de leerlingen ook aan op hun eigen initiatief. We vinden het belangrijk kinderen uit te nodigen eigen initiatieven te nemen en te ontwikkelen in het onderwijs. Je weet niet hoe de wereld van morgen eruit zal zien. Maar als kinderen geleerd hebben initiatiekracht te ontwikkelen en in te zetten, nemen ze deze vaardigheid mee naar de toekomst en zullen zij de wereld van morgen vormen.

Missie
De vrijeschool: hoog kwalitatief onderwijs mét meerwaarde. Náást het behalen van de kwalitatieve reguliere einddoelen, gesteld vanuit de overheid, geven wij de leerlingen extra waarden mee die van belang zijn om je blijvend te willen en kunnen ontwikkelen. Het kind wordt uitgedaagd zijn persoonlijkheid goed te ontplooien en te zoeken naar oplossingen binnen een veilige omgeving, om zo stevig in de wereld te staan.

De vrijeschool blijft zich ontwikkelen om aansluiting te houden op de huidige en toekomstige maatschappij, met respect voor de bestaande (antroposofische) waarden. Van belang zijn aspecten als: kennis, kunst, creativiteit, beweging, balans eQ & iQ, zorg voor onze aarde en ontwikkeling van de krachten van het kind om te kunnen worden wie je bent.

“Door het vieren van jaarfeesten worden kinderen zich bewust van het jaarverloop en stimuleren we verbondenheid met de natuur”