De kleuterklas

Omdat we het onderwijs laten aansluiten op de ontwikkelingsbehoeften van het kind, vinden we het pedagogisch onderscheid tussen kleuterklas en onderbouw belangrijk. Dat brengen we met de term kleuterklas en klas 1 t/m klas 6 tot uitdrukking.

De kleuter leert ontzettend veel, maar mag dat op kleuterwijze doen en wordt derhalve niet expliciet als ‘leerling’ benaderd. De Leeuwenhartschool heeft 3 kleuterklassen. De kleuterklas start om 08.30u en eindigt om 14.00 uur zoals alle andere klassen.

In de klassen zitten de kleuters van 4 tot 6 jaar bij elkaar. Zij blijven gedurende hun kleutertijd bij dezelfde leerkracht. De vierjarige wordt op een andere manier benaderd dan de zesjarige. Dat wil zeggen dat zesjarige oefent met zelfstandig werken en een grotere verantwoordelijkheid krijgt dan de vierjarige als het om de uitvoering van taken gaat.

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen”