Herinneringen maken

Anita schrijft over haar belevingen als directeur van de Leeuwenhartschool. Ook bekijkt zij de school door de ogen van een ouder van 2 zoons (8 en 11 jaar oud) op deze school. Deze twee gezichtspunten nemen interessante waarnemingen met zich mee. Hoe is het nou om te werken en ouder te zijn op een vrije school?

‘Weet je waar jullie goed in zijn?’ vroeg een ouder onlangs aan de leerkracht van de 6e klas nadat we de laatste schooldag van het schooljaar hadden afgesloten. ‘Jullie zijn goed in herinneringen maken.’

Zorg voor tradities

De 6e klas juf vertelde mij dit, terwijl we aan een gezamenlijke borrel/thee moment zitten aan het begin van een nieuw schooljaar. Ze zei het mij met een gepaste trots, want ja, we besteden altijd veel zorg en aandacht aan deze herinneringen (tradities) en het is altijd fijn als het wordt opgemerkt.

Stil staan bij

We staan als school stil bij momenten die belangrijk zijn in een schooltijd voor een kind én de ouder. Een eerste & laatste schooldag zijn twee van die momenten waar deze ouder op doelde. De eerste schooldag staat altijd in het teken van de nieuwe 1e klas. Met de hele school en de ouders van de nieuwe eersteklassers ontvangen we de kinderen in de grote zaal. De oud kleuters komen de zaal binnen en sluiten hun kleutertijd symbolisch af door over de brug te lopen.

De laatste schooldag staat de 6e klas centraal. Ze zitten allemaal op het podium en worden toegezongen en toegesproken door de hele school.

Waarom wij aan tradities hechten

In een tijd waar alles snel gaat, tradities verwateren, de prikkels alsmaar meer worden is stilstaan bij belangrijke momenten essentieel. Herinneringen maken, die al dan niet je in beelden bij blijven, is zo belangrijk.

“Onderwijs met hoofd, hart en handen”