Bordtekenen

Het is stil als ik het lokaal in kom, iedereen is heel hard aan het werk. Er ligt een stapel zwart papier en de tafels, die eerder netjes in rijen stonden, staan nu los geschoven. Onze docent hebben we geleend van het Rudolf Steiner College. Zij beweegt rustig tussen de tafels en tekenvellen door en geeft aanwijzingen. Ik zie dat er al veel is gedaan, er zijn indrukwekkende tekeningen verschenen op die zwarte papieren. En ik moet nog beginnen.

We zijn in Zeist, op de Stichtse vrijeschool, voor onze studie tweedaagse. Die ochtend hielden we ons bezig met het waarnemen en in de middag gaan we bordtekenen. We werken met bordkrijt op zwart papier, dat is niet hetzelfde als een schoolbord maar wel handig om nu mee te oefenen. Eerst maken we oefeningen met wit krijt. Daarbij krijgen we de opdracht om het zwart van het bord/papier, mee te laten werken in de vorm. We hebben daar zoveel aandacht voor nodig dat niemand er een foto van maakt.

Daarna gaan we met het gekleurde krijt aan de slag. We hebben allemaal al nagedacht over wat we gaan tekenen, het moest aansluiten bij de lessen die we binnenkort gaan geven. Voor mij en mijn duo-collega Esmée worden dat vogels. En het waarnemen, dat we ’s morgens oefenden door naar een plant te kijken, heb je bij het bordtekenen ook nodig! Het nekje van mijn fazant is wat te lang en dan lijkt hij meteen minder goed. Samen met docent Mariska van der Knaap kijk ik nog beter naar de afbeelding en mijn tekening. Ik worstel met naar goede lengte van de nek.

Mariska laat zien hoe je het zwart van het bord mee kunt laten tekenen en hoe het zwarte krijt diepte creëert. Ik leer die middag vooral dat ik minder krijt moet gebruiken. We werken ook met pastelkrijt, dat blijkt ook op het krijtbord te kunnen, en we oefenen de veegtechniek. We moeten rustig werken, afstand nemen en blijven kijken.

Aan het einde van de les leggen we alle tekeningen op de grond en we bewonderen elkaars werk. Voorzichtig rollen we de tekeningen op en nemen ze mee.

Het was een heerlijke middag, soms moeizaam, soms verrassend. En zeker inspirerend. In de weken erna neem ik meer tijd voor de bordtekeningen. In de andere klassen zie ik ook gemotiveerde collega’s en prachtige tekeningen. Ik geniet er enorm van om dat te zien en de kinderen ook.

Marja Kommers, leerkracht klas 6 op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland


De Leeuwenhartschool is een kleinschalige vrijeschool in Oud-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard. Meer weten over onze school of ons bijzondere onderwijs? Kom gerust langs op een van onze inloopochtenden.

Geplaatst in categorie

“Vrijeschoolonderwijs. Met een brede basis sta je sterker, kom je verder”