Een nieuw woord

Vandaag heb ik een nieuw woord geleerd: play-gap. Ik had er nog nooit van gehoord.  Het gaat om het verschil tussen wat een kind werkelijk speelt en zou moeten spelen. Ik las het op de website van het World Economic Forum, waar je een artikel over spelen niet meteen zou verwachten. Ze waarschuwen voor een play-gap en ook voor play-erosie. Wereldwijd spelen kinderen minder, onderzoek in Engeland toonde aan dat kinderen in een generatie 50% minder zijn gaan spelen.

Ik dacht even terug aan een paar dagen geleden toen ik met mensen door onze school liep, die nog nooit een vrijeschool van de binnenkant hadden gezien. “Hier kun je goed spelen, tjonge, wat kun je hier goed spelen”, zeiden ze verwonderd. Ik was blij en trots: “Dat klopt, net als kinderen zelf, vinden wij spelen erg belangrijk.”

Kleutercollega Suzemarie is naar een lezing geweest waar ze ook een nieuw woord leerde, ze vertelt hierover in deze Seizoener. Ik verklap alvast dat het wel iets met mijn net geleerde woord te maken heeft.

Verder hebben we in ons deel van de Seizoener weer berichten uit de klassen, kijken we met onze jubilerende collega terug op 40 jaar onderwijs en vertel ik iets over het bordtekenen tijdens de studiedag.

Ondertussen nadert de kerstvakantie met rasse schreden en ik wens iedereen een mooie kerst en een fijne vakantie toe, met veel speeltijd voor de kinderen. Mind the gap!

Marja Kommers, leerkracht op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Vrijeschoolonderwijs. Met een brede basis sta je sterker, kom je verder”