Het Sinterklaasfeest

De donkere dagen zijn begonnen, met hun achtereenvolgende lichtfeesten.
We bereiden ons voor op het sinterklaasfeest. Dit is het feest van de schenkende Goedheiligman, die als iedereen slaapt over de daken rijdt om geschenken te brengen voor alle kinderen. Het feest van geven en ontvangen, in een sfeer van blijde verwondering, vreugde, geheimen en geheimzinnigheid.

Vrolijkheid en geheimzinnigheid

Als de sinterklaastijd nadert en Sinterklaas fysiek in het land verschijnt, beginnen de harten van groot en klein sneller te kloppen. Over het land kan dan een zweem van verwachting en activiteit komen, die vervuld is met vrolijkheid en geheimzinnigheid.
Iedere geboren en getogen Nederlander gelooft in Sinterklaas. Met name in de onzichtbare ‘sinterklaasfeest’ die over het land zweeft. Wat hebben we met deze Sinterklaas die blijkbaar bij ons volk hoort?

Sint door de eeuwen heen

Uitgedost als bisschop overleefde hij de reformatie en vele gebruiken bleven eeuwenlang gehandhaafd, ondanks de tegenwerking van kerk en staat. Sommige gebruiken raakten op de achtergrond en nieuwe voegden zich weer in. Het is net of met de ontwikkeling van het Nederlandse volk ook de gebruiken en het beeld van de Sint zich mee ontwikkelen. Een mens ontwikkelt zich gedurende zijn leven, een volk ontwikkelt zich gedurende zijn geschiedenis, maar ook geestelijke wezens zijn in ontwikkeling. Tijdens de Middeleeuwen maakten alle Europese volksfeesten een christelijke ontwikkeling door, zo kwam het dat omstreeks 1100 n. Chr. overal kerken aan Sint Maarten en Sint Nicolaas gewijd werden. Voor ons zijn het twee heiligen te paard en met wapperende mantel.

Hoe beleefde men Sint Nicolaas?

Het volk ervoer hem in storm en wind, rijdend op zijn paard door de lucht. Ter ere van zijn feestdag gaf je elkaar lekkers, suikerbeesten, vrijers, marsepeinen varkentjes of sloeg men elkaar met een roe (vruchtbaarheid). Allemaal beelden die verbonden zijn met Wodan of zijn helpers Donar (Thor) en Frey (uit de Germaanse mythologie). In de kerk verschijnt hij als beschermheilige voor van alles (van scheepvaart, handel tot
huwelijk en kinderen krijgen).

Beschermheilige van de vrije mens

Sint Nicolaas treedt steeds op als beschermheilige van de vrije mens. Hij helpt ieder mens die zich met vallen en opstaan probeert te ontwikkelen.
Door de eeuwen heen is Sint Nicolaas steeds meer vriend van de kinderen geworden, maar je kunt ook zeggen vriend van het kind in ieder mens.
Ieder mens draagt ‘zijn eigen kind’ in zich en dat kind hebben we nodig om een gezond mens te worden en de weg naar innerlijke vrijheid te vinden.

In te leven in je naasten

Vanuit deze vrijheid kunnen we ware liefde ontwikkelen. Sinterklaas helpt ons op deze ontwikkelingsweg. Hij stimuleert ons om creatief te zijn en ons in te leven in onze naasten, want alleen zo kun je gedichten, surprises en cadeaus maken of bedenken. Je moet een levend beeld maken van die andere mens… en voor je het weet maak je de eerste stappen naar een geestelijke ontwikkeling. Stappen om een vrij denkend mens te worden en andere mensen lief te hebben.

Bij ons op school vieren we het Sint Nicolaasfeest op 5 december. De klassen 4 t/m 6 vieren het Sint Nicolaasfeest met surprises.

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen”