Boetseren met klei in hogere klassen

Boetseren is een van de weinige vakken op school waarbij het resultaat nooit identiek is aan elkaar. De kinderen geven allemaal een ander ‘antwoord’ op een vraag. Het thema is duidelijk en daar werken ze aan.

Waar we in veel van onze lessen op school, beogen om leerlingen in te voegen in dat wat we al weten, kunnen, doen en waarderen als samenleving, geeft beeldende vorming nadrukkelijk ruimte aan leerlingen. Ze gaan zelf op onderzoek uit, verwonderen zich, genieten, maken zich de beeldcultuur eigen en geven vooral zelf vorm, ze creëren.  Hierdoor worden leerlingen uitgenodigd om hun eigen antwoorden te gaan formuleren op vragen die zij in deze lessen stellen en gesteld krijgen. Om dat te kunnen moeten ze zichzelf en hun eigen stem ontdekken, ontwikkelen en laten klinken in woorden en in beelden. Het vak geeft de leerling ruimte om zijn verbeeldingskracht aan te spreken en zijn eigenheid te leren kennen en te ontplooien. Het boetseren begint steeds vanuit een bol. Vanuit die bol gaan ze vormend werken, steeds opnieuw vormen en creëren.

Beeldende vorming is een vak zonder nakijkmodel en dat is belangrijk, belangrijk omdat voor de veranderende wereld, waar je als leerling in het onderwijs voor wordt klaargestoomd, geen antwoordmodel hebt om te kijken of je de juiste beslissing neemt. Maar je kunt wel je eigenheid, je verbeeldingskracht en eigen ideeën inzetten om mee te doen aan die veranderende wereld.

Matthias Burghoff, leerkracht klas 5 op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen”