Het pinksterfeest

De lente omringt ons momenteel overal. De meidoorns bloeien, de boterbloemen, klaver en klaprozen ook. Bomen en struiken hebben jong blad gekregen. Lammetjes zijn geboren en buiten wordt het warmer, zodat we weer heerlijk zonder jas buiten kunnen zijn. De tijd van het Pinksterfeest is aangebroken. Een feest dat bol staat van de symboliek.

De meiboom

De meiboom met de linten staan klaar en er is alweer geoefend. Dansend en
zingend rondom de meiboom. De meiboom is al een heel oud symbool. Ook in vroegere voor christelijke tijden werd er al rondom de meiboom gedanst. De meiboom staat symbool voor de verbinding die wij kunnen leggen tussen hemel en aarde.

Inspiratie ontvangen

Ook staat hij symbool voor onze ruggengraat. Voor ons “ik”, voor hoe wij zelf in de wereld willen en kunnen staan. Met een rechte rug, kunnen we stevig blijven staan, maar proberen we ook te luisteren naar dat wat nodig is. Daarvoor ontvangen we regelmatig inspiratie ( spiritus=geest). Vooral wanneer we daar open voor kunnen staan.

Heilige geest

Met Pinksteren werd en wordt gevierd dat de heilige geest onder de mensen kwam en hen inspireerde en ook troost kon bieden. Zeker in deze tijd kan dat een troostende gedachte zijn. Veni Creator Spiritus (Kom Schepper, Geest, daal tot ons neer) is een oude pinksterhymne, die met Pinksteren nog steeds overal ter wereld klinkt.

Bruid en bruidegom

De aarde tooit zich in deze dagen als een bruid en de geest komt als bruidegom in het symbool van een witte duif naar de aarde toe. Hemel en aarde verbinden zich met elkaar. Daarom komt de witte duif als symbool in de pinkstertijd ook zo vaak voor. En daarom vieren we in de kleuterklassen met Pinksteren als een bruiloftsfeest.

Vieren op afstand

Ook dit jaar vieren we het Pinksterfeest op school, al is het anders dan
voorgaande jaren. Dicht op elkaar staan kan momenteel, vanwege de maatregelen, niet en ook hebben we nu nog halve klassen, waardoor we het feest wat anders zullen vieren.

Juf Suzemarie, leerkracht kleuterklas appelbloesem op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Onderwijs met hoofd, hart en handen”