Een gesloten school

De school is nu enkele weken gesloten. Weken waarin we met man en macht werken om het thuisonderwijs te verzorgen voor onze leerlingen. Waarin we mee te helpen bij de opvang en om met elkaar te overleggen (te Zoomen) over het onderwijs. Het is allemaal niet niets. Niet voor ons, maar ook niet voor onze leerlingen (en ouders) thuis.

Maar een lege school betekent niet dat er niets gebeurd… In dit blog willen we jullie meenemen achter de schermen van de gesloten school.

Hoe verzorg je lesmateriaal?

De leerkrachten hebben gekeken naar het lesmateriaal dat de afgelopen weken op de planning stond. Omdat thuis geen school is en de ouder geen leerkracht moet er een overweging worden gemaakt: wat kan thuis wel gemaakt worden en wat niet? Wat is voor in de thuissituatie reëel? Dat kan per klas verschillen.

Zo hebben de kleuterjuffen vooral gevraagd om de kleuters te laten spelen, spelen, spelen. Daarnaast hebben zij kunstzinnige en motorische ideeën gegeven. In de onderbouw hebben de leerkrachten per klas gekeken wat wenselijk is. De ene klas krijgt daarom methodes mee om in te werken, terwijl het voor een andere klas meer wenselijk is gebleken om met Junior Einstein te werken.

Sport en spel

Onze eigen gymjuf Jacqueline heeft filmpjes toegestuurd waardoor de kinderen thuis geen moment stil hoeven te zitten!

Verbondenheid ondanks de gesloten school

Een klas is een dynamisch object. Het duurt even voordat het klasgevoel is gevormd, maar eenmaal daar is een klas een sterke entiteit. De vraag is hoe we een klas verbonden kunnen houden met elkaar. Klas zes heeft daarom regelmatig een zoom-afspraak waarbij de kinderen elkaar weer even kunnen zien en met de juffen kunnen kletsen.

Onderling is er ook heel wat zoom-contact tussen de kinderen. In klas drie wordt er op initiatief van een leerling een nieuwsbrief gemaakt waarin vooral veel foto’s te zien zijn van de activiteiten die de kinderen uit de klas thuis doen. De kleuters hebben een heus smoelenboek gekregen, zodat ze de namen van hun klasgenootjes nog eens kunnen oefenen.

Wie is de juf?

Onze leerlingen werken nu hard thuis, samen met hun ouders of verzorgers. Dat maakt ons heel trots. Niet alleen op onze leerlingen, maar ook op de ouders die, vaak tussen hun eigen werkdag in, hun kinderen begeleiden met het lesmateriaal. Hier zijn we heel blij mee. En mocht het even niet lukken is dat heel normaal. ‘Onze’ ouders zijn namelijk geen meesters of juffen. Je bent in de eerste plaats ouder. Mocht je tegen dingen aanlopen of hulp nodig hebben, schroom niet om je leerkracht om hulp te vragen.

Leerkracht op afstand

Voor de leerkrachten van de Leeuwenhartschool is dit ook een bijzondere tijd. We willen we verbonden blijven met onze klas. En met elkaar. Maar hebben daarnaast ook taken in de zorg voor onze gezinnen of familie. De leerkrachten hebben iedere week een zoom-vergadering waarin zij met elkaar bespreken hoe zij het onderwijs op afstand vorm kunnen geven. Om de kinderen te laten weten dat we trots op hen zijn én dat we hen missen bellen we de ouders en kinderen op voor een praatje en/ of sturen een kaartje.

Hopelijk tot snel

We hopen heel snel weer terug op school te kunnen zijn. Met elkaar. Gezond en wel. Tot dan blijven we met elkaar verbonden. Ouders en leerlingen mogen hun leerkracht altijd vragen om hulp of advies.

“Door het vieren van jaarfeesten worden kinderen zich bewust van het jaarverloop en stimuleren we verbondenheid met de natuur”