Tuindag met de kleuters

“Vandaag zijn wij te gast,
in het groene toverbos.
Vandaag zijn wij te gast,
en lopen op het mos.
Wij groeten dwergen, elfen, bomen,
gaan onder de grote hemel dromen.
Wij zullen klauteren, rennen, springen
en liederen voor de dieren zingen.
Wij zullen behoeden het geheim,
om samen buiten te zijn.”

Ga buiten spelen!

Wetenschappers spreken over een ‘natuurtekortstoornis’ onder de huidige generatie kinderen. Dit is geen officiële medische term, maar de alarmbel klinkt duidelijk: het kind zit te veel en krijgt concentratieproblemen. De remedie: ga buiten spelen!

Bouw samen eens een hut. Laat je zintuigen eens flink tintelen. Voel, proef, ruik. Want de natuur blijkt zeer effectief voor het afreageren van alledaagse spanningen. Buiten dollen lucht op. Het is balsem voor de kleine ziel!

Ontwikkeling van de zintuigen

Daarnaast is het beleven van de seizoenen een leerzaam proces voor de kinderen. Ze kunnen hier de zintuigen aan ontwikkelen, beter in hun lijf komen, het ritme van het jaar beleven en de natuur zien en voelen veranderen. Dit werkt gezond makend.

In deze tijd staan computers, televisie en mobieltjes bij jongeren centraal; de kloof tussen het kind en de directe natuur wordt hierdoor steeds groter. Kinderen spelen bijna niet meer buiten. Als vrijeschool zien we hierin een opdracht: Hoe kunnen we kinderen weer dichter bij de natuur brengen?

Kloof tussen kind en natuur

Richard Louv beschrijft in zijn boek “Het laatste kind in het bos” over hoe er in 1 generatie tijd een ontzettende kloof is ontstaan tussen de kinderen en de natuur. Vroeger werd er alleen maar buiten gespeeld, nu spelen kinderen vooral binnen en vaak ook nog met beeldschermen.

Richard Louv vergelijkt stadskinderen met kinderen die op het platteland opgroeien. De plattelandskinderen kennen minder angst en stress, en hebben een groter gevoel van eigenwaarde. Bovendien zijn ze creatiever en ze doen het beter op school.

Geluksmomenten met een gouden randje

Ouders van tegenwoordig zijn soms te bang om hun kinderen buiten te laten spelen, “gevaar” ligt overal op de loer. En dat terwijl ze het dus zelf vroeger allemaal gedaan hebben! Maar natuur hoeft natuurlijk niet per se een bos te zijn, het kan al een braakliggend stukje grond zijn of natuurlijk de prachtige tuin van Jan en Ria. Waar maakt niet uit, als kinderen maar spelen, fantaseren, dingen ontdekken, verwonderd raken. “Geluksmomenten met een gouden randje” noemt Louv het. En dat ervoeren wij ook zo!!

Manon Hebing, kleuterleerkracht op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Vrijeschoolonderwijs. Met een brede basis sta je sterker, kom je verder”