Afscheid klas 6

Wat waren ze klein

Wat vond ik ze klein toen we begonnen, in klas 2/3. En het waren ook veel kinderen, 28. Het was lang geleden dat ik een tweede klas had en ook lang geleden dat het zo’n grote klas was. Vier jaar was ik hun juf, samen met juf Femke, juf Hilde, juf Anne en juf Esmée.

Spellen en spelen

We moesten wel even aan elkaar wennen en al snel merkte ik dat deze klas echt enorm enthousiast is, en altijd heel veel ideeën heeft. Ze doen heel erg graag spelletjes. Dat deden ze in het begin graag en dat doen ze nog. De tafels hebben we met veel spelletjes geoefend en ook bij spelling hebben we alle denkbare spelvormen gebruikt.

Hun voorliefde voor spel kwam ook goed uit de verf tijdens de gymlessen waar juf Jacqueline alle mogelijke spelletjes, met talloze variaties, met hen speelde. Ze leerden die opvallend snel en speelden met veel fanatisme en inzicht.

De klas in actie

Deze klas heeft ook een grote maatschappelijke betrokkenheid laten zien. Na de aardbeving in Haïti kwamen ze meteen in actie en ze organiseerden binnen een week een actie: ze verzamelden lege flessen en ze bakten koekjes en cakejes die ze op school verkochten.

Bij de Roparun lieten ze zich van hun beste kant zien. Vorig jaar namen ze zich meteen voor om 1000 euro op halen. Toen ze dat razendsnel voor elkaar hadden, stelden ze meteen een nieuw doel: 2000 euro. Dolblij waren ze toen ze dat lukte!

Op naar de middelbare

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer voorbeelden me te binnen schieten van wat we allemaal hebben gedaan en beleefd.

Ze gaan nu naar de middelbare school en daar hebben ze veel zin in. Ze vertellen zelf waar ze naar toe gaan. Gelukkig voor mij blijft de 5e klas nog een jaar.

Marja Kommers, Leerkracht klas 5/6 van de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen”