Handwerken

Yes, het is dinsdag: Handwerken!

Nog nooit heb ik een klas gehad, die zo dol is op handwerken als deze klas. Vorig jaar was het breien van een fluitenzak nog een heel project, maar nu hebben ze de smaak goed te pakken. Breien, naaien, vingerhaken en haken met een haaknaald. Het wordt nu wat koud en daardoor de vingers wat stijf, maar voor de herfstvakantie gingen de brei- en haakwerkjes regelmatig mee naar buiten in de pauze om lekker op het bankje of aan de picknicktafel te gaan handwerken.

Niet alleen de fijne motoriek

Rudolf Steiner noemde het handwerken één van de belangrijkste vakken, die op school gegeven moeten worden. Het gaat niet alleen om behendigheid, de fijne motoriek, maar er wordt een veel breder scala aan vaardigheden geoefend. Denk aan ruimtelijk inzicht, het beleven van kleur en vorm, en het ontwerpen. Maar ook scholen we concentratie, aandacht en geduld, doorzettingsvermogen, omgaan met teleurstelling, de wil iets af te maken, verbinding. De verbondenheid met iets wat je zelf gemaakt hebt, is heel groot.

Ontwikkelen van zelfredzaamheid

“De moraliteit”, zegt Steiner, “ligt vooral in de handen”.  Een prachtige zin om over na te denken. Handen, die mooie en goede dingen kunnen maken, zullen niet snel ‘lelijke’ dingen doen. Zelfredzaamheid wordt enorm ontwikkeld, als je veel handvaardigheden bezit. In de tijd dat ik de hulpklas had ontdekte ik, dat het kunnen van iets, een vaardigheid bezitten, veel meer zelfvertrouwen geeft, dan het weten of het hebben van kennis.

Geweldige hulp

Nu is handwerken altijd een enorme klus om te geven, sowieso omdat iedereen graag gelijk geholpen wil worden. En als je iets onder de knie wil krijgen heb je ook veel hulp nodig, vooral in het begin. Maar het is ook een vak dat niet alleen veel voorbereidend werk vergt, maar ook nog veel werk achteraf om het werk na te kijken en te herstellen. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik zulke lieve, trouwe hulpouders heb, die iedere dinsdagmiddag weer paraat staan om te helpen.

Ria Buscop, leerkracht klas 2 op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Vrijeschoolonderwijs. Met een brede basis sta je sterker, kom je verder”