Het (rollenspel) van de kleuter

Spelen in de kleuterklas

In de kleuterklassen staat het vrije spel centraal. Spelen, spelen en nog eens spelen, binnen in de klassen en buiten. Door het spel kunnen de kleuters zich “het leven” eigen maken.  De volwassenen en dat wat de kleuters zien wordt nagebootst op allerlei wijze. ”Ik was vader en jij hond”, of “Ik was moeder en jij grote zus”…..is wat we regelmatig in het spel van de kinderen horen. Best een grote verantwoordelijkheid dit te weten als opvoeder: dat je eigen manier van spreken , bewegen en handelen wordt nagebootst tot in het fysieke gestel van de kleuter.

Van fantasiespel tot beweeglijk denken

“Goed voorbeeld doet goed volgen” is voor ons een gezegde, waarmee we zeker zouden moeten proberen te leven. Tot in hun vezels bootsen de kleuters na. Doen bewegingen die wij doen, praten zoals wij als volwassenen praten. Een houten blok  kan een telefoon zijn maar ook een boterham , of een baksteen waar je een kasteel mee bouwt. Door in de kleutertijd voluit gespeeld te hebben en helemaal in het fantasiespel te hebben kunnen opgaan, ben je later als volwassene in staat in het leven beweeglijk te denken. Je bent dan in staat de zaken van verschillende kanten te bekijken en je kunt je fantasie en creativiteit inzetten om speels met ingewikkelde problematiek, of allerlei verschillende dingen die op je levenspad komen om te gaan. Dat is een groot goed. Mensen die dat kunnen, zijn goud voor hun omgeving en vinden stevigheid in zichzelf.

Spelen is een serieuze zaak

Het is een groot geluk dat wij als kleuterjuffen dit vrije spel dagelijks kunnen zien en observeren. Wanneer het lukt om het spel even en bijna als buitenstaander te observeren, dan wordt duidelijk dat spelen een zeer serieuze aangelegenheid is. Natuurlijk zijn er grapjes en is er humor, maar het spel voor een kleuter is de manier waarop hij/zij verbinding zoekt met de kinderen en de wereld om hem/ haar heen en waardoor hij /zij aardeburger kan worden. En dat is een serieuze zaak.

Spelend ontdekken

Het is prachtig om te zien hoe nieuwe kleuters binnenkomen in onze klassen. Heel verschillend kan dat zijn. Wanneer ze bij ons komen zijn ze meestal ( op een aantal zij instromers na) net 4 jaar. Als je je realiseert hoe kort deze kindjes nog maar op aarde zijn, zijn ze altijd ongelofelijk dapper. De één stort zich onmiddellijk vol overgave in het spel, terwijl de ander het nog heel spannend vindt en het liefst nog dicht in de buurt van de juf blijft. En dat mag ook. Vanuit de veiligheid van de juf, de andere kinderen en het spelen ontdekken. En wat leren ze veel in korte tijd! Vanuit de nabootsing zingen ze bijvoorbeeld heel snel de verschillende liedjes die we in de kleuterklassen zingen.

Om stil van te worden

We vierden onlangs het feest van Sint Maarten en uit volle borst zongen onze kleuters mee. Er komen steeds meer kleuters naar de Leeuwenhartschool. Daar zijn we erg blij mee. Er zijn nu in beide kleuterklassen bijna 25 kinderen waarmee we het nieuwe jaar ingaan. Maar eerst nog genieten we van de verschillende jaarfeesten en worden we samen stil voor het kerstkind wat geboren gaat worden. Ook hierbij ZIJN de kleuters Jozef en Maria, Engel, os, ezel of herder, schaapje, of( boze) waard. Tot in hun tenen zijn ze het. Samen spelen we het kerstspel en zijn dan wat we spelen. Dat is ontroerend en om stil van te worden.

Suzemarie Pettinga, kleuterleerkracht op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland