Een dagje in klas 4/5

Deze keer vertel ik, samen met de kinderen, wat we op een dag doen. En dat is heel wat!

Opmaat

We beginnen met de opmaat, een typisch vrijeschool verschijnsel. Voordat we met het periodeonderwijs beginnen nemen we de tijd om ons met elkaar te verbinden, ons weer ‘klas’ te voelen en onszelf te wekken door hoofd, hart en handen te verbinden. Dat doen we door te zingen en de getuigschriftspreuken te zeggen. En daarna volgt er iets van beweging zoals touwtje springen of een spel. Of we maken muziek en we leren een nieuw lied op de fluit.

In de opmaat gaan we nu met de balletjes. Dan gaan we in de zaal en we gaan met ze stuiteren, tegelijk of met twee balletjes. We vinden het super leuk. Als je ze samen moet stuiten is het het moeilijkst. Maar het gaat al wel goed.

Periode

In het periodeonderwijs werken we ongeveer vier weken aan hetzelfde onderwerp. Dit schooljaar hebben we een aardrijkskunde periode gedaan en nu zitten we midden in de rekenperiode die voor klas 4 over breuken en voor klas 5 over procenten gaat.

In de periodetijd geven we ruimte om een onderwerp van alle kanten te ontdekken. Er vindt veel uitwisseling plaats en kinderen krijgen de mogelijkheid om de stof op verschillende manieren te verwerken. De kinderen maken aantekeningen en schrijven zelf stukjes tekst. Als leerkracht zet je de richting uit maar de weg die we gaan is altijd anders.

We vinden het belangrijk om ook de nacht in het leerproces te betrekken zodat een onderwerp even kan rusten en het kind zich er echt mee kan verbinden. De volgende dag levert vaak een vernieuwde beleving van de stof op.

We hebben periode aardrijkskunde gehad over dijken, polders, uiterwaarden, gemalen en Nederland zonder dijken. We hebben veel geleerd, ook over hoe het vroeger ging. We hebben met de beamer een film gekeken, toen keken we naar hoe de Afsluitdijk vroeger werd gemaakt. En we keken naar Het Klokhuis over polders.

Tijdens de breukenperiode bakken we dingen en die gaan we dan verdelen in breuken. We maken sommen met + en – en we rekenen het uit. En we krijgen blaadjes die we moeten invullen met breuken. En het is vooral een erg leuke periode om te doen en natuurlijk te eten. Het is erg gezellig en leerzaam. En het is heel handig want al je een klas hebt met 20 kinderen en je zit in de breukenperiode en je hebt een cake gebakken van 4 stukken, dan leer je hoe je het moet verdelen zodat iedereen 1 stukje krijgt. Het is echt superleuk en leerzaam en lekker!

Pauze

De pauze is een zeer geliefd deel van de dag. We hebben er twee, een kleine en een grote. Het spel komt vaak bij vlagen en kan een hele tijd aanhouden. Vorig jaar speelde bijna de hele klas weken aan een stuk ‘paardje’. Nu is een groot deel van de klas ’10 tellen in de rimboe’ aan het doen. Ondertussen spelen andere kinderen ook hun spel. Dat beweegt allemaal door elkaar heen. Twee keer per week is er voetbalpauze.

In de pauze spelen we veel spelletjes. Zoals tikkertje en paardje. En wat hebben de juffen te doen? Ze zeggen dat kinderen hun jas aan moten doen, ze halen kinderen uit de boom en ze plakken pleisters. Er zijn ook regels en zoals: gaat de bel, stopt het spel.

Rekenen

Naast de rekenperiodes oefenen we het rekenen elke dag. We starten met een rekenspelletje en daarna werken we in rekenboeken.  In de periode krijgen de kinderen de nieuwe stof, zoals de breuken. Daar wordt de basis gelegd. Het is belangrijk dat de onderwerpen regelmatig terugkomen en worden geoefend zodat de kinderen vlot kunnen rekenen. En dat doen we in het oefenuur.

Best een gedoe met twee van die verschillende boeken op je tafel maar op een gegeven moment went het wel. Plus, min, breuken en staartdelingen, je hoofd gaat er van tollen zoveel moet je onthouden. En na de vakantie ben je het allemaal weer vergeten. Maar eigenlijk gaat het meestal heel goed.

Vormtekenen

Alweer een heus vrijschoolvak, het tekenen van vormen. In klas 1 beginnen we heel eenvoudig maar in klas 4/5 zijn de vormtekeningen ingewikkeld en prachtig. We tekenen momenteel veel Keltische vlechtmotieven. Vormtekenen oefent onder andere het ruimtelijk inzicht. Je gaat van links naar rechts en het wordt het mooist als het allemaal in de juiste verhouding gaat. Op vakantie in Spanje zag ik een prachtige deur van een kerk met een prachtig motief. Die moet aan het eind van het jaar gaan lukken…

Als je een nieuwe vormtekening gaat maken ga je eerst oefenen op een blaadje. Bij sommigen gaat het meteen goed, bij anderen gaat het heel vaak fout. Als het goed gaat kun je het op een mooi blaadje doen. Voor sommigen is het heel frustrerend. Het is ook heel rustgevend. Onder/boven is heel mooi, dan lijkt het net alsof het heel mooi onder elkaar gaat. Vormtekenen is vooral leuk als het lukt.

Schilderen

De schilderles vraagt even wat organisatie: zijn er genoeg waterpotten, zijn de verfpotjes gevuld en zijn de planken al schoon gemaakt? En alles moet worden klaargezet.

Waar bij de vormtekening de lijn centraal staat en de kleur de vorm ondersteunt, gaat het bij het schilderen om kleurbeleving en daarna pas om vorm. We schilderen ook nog regelmatig kleurenstemmingen, dus non-figuratief. Om de kleur intens te beleven kiezen we voor aquarelverf en we schilderen op een nat gemaakt blad.

We hebben bij schilderen vaak iets van de jaargetijden gemaakt. Soms komt er ook iets dat we helemaal niet verwacht hadden. We hebben ook eerst met krijt getekend en dan er over heen geschilderd. De ene wordt er rustig van en de ander vindt het saai. Bij sommige lessen ontdekken we dat iets mooi is of iets dat minder leuk is. Bij elk jaarfeest is er wel een schildering.

Gym

De gymles is op de vrijdag en dat is voor veel kinderen een feest. De les wordt door een vakleerkracht gegeven in sporthal De Boogerd. Deze klas is echt dol op spelletjes en ze zijn er heel goed in. Ze ontdekken snel de handigheidjes en ze zijn onvermoeibaar in het spelen. Als klas zijn ze ook competitief en fanatiek. Ze willen meedoen aan alle scholentoernooien; ook aan het basketbaltoernooi dat middenin de kerstvakantie is.

Juf Jacqueline heeft een ongeluk gehad met de auto en daardoor kunnen we geen les krijgen van leuke juf Jacqueline. Meester Jan geeft ons nu les en ook meester Arwen, meester Arwen vinden we het leukst. We doen heel veel leuke dingen: basketballen en ook voetballen, hardlopen en ook korfballen. En ook heel hoog springen en trefballen. Het is heel leuk.

En verder

Dit zijn niet alle vakken, we doen elke dag aan spelling. En we lezen elke dag. Er is handvaardigheid en we doen de Regenboogtraining. En alle dingen die we nu even zijn vergeten.

Marja Kommers, leerkracht klas 4/5 op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland


De Leeuwenhartschool is een kleinschalige vrijeschool in Oud-Beijerland, gemeente Hoeksche Waard. Meer weten over onze school of ons bijzondere onderwijs? Kom gerust langs op een van onze inloopochtenden.

Geplaatst in categorie

“Wij werken met het meest kostbare materiaal op aarde: kinderen”