Breuken in klas 4

Dit jaar heeft de vierde klas zich ondergedompeld in de breuken. De eerste rekenperiode van het jaar ging heerlijk van start. Een grote stapel pannenkoeken maakte het leren en ervaren van breuken nog leuker.

Eerst werden de kinderen wakker geschud toen er een bord kapot viel. Dit zijn breuken, maar zijn deze breuken wel gelijk verdeeld? Het gelijk verdelen van een geheel is de essentie van het rekenen met breuken. Door veel te doen en te ervaren werd de basis gelegd. In de periodeles hebben we de breuken geknipt, bewogen, getekend en gespeeld. Langzaam worden de verschillende beelden abstract gemaakt door het in rekentaal op te schrijven. Het verdelen van pannenkoeken, dropveters en chocoladerepen gaf de kinderen het inzicht dat de noemer groter wordt, maar het stukje juist kleiner. De kinderen wilden de dropveter in steeds kleinere delen verdelen, tot ze niet meer verder konden. Zo werd de veter in 256 delen verdeeld. Het eten van de veter konden ze goed weerstaan doordat ze er iets mee moesten doen. Na de opdracht was het eten van de dropveter extra lekker.

Dat iets wat heel was, gebroken wordt in delen is bij een vierdeklasser ook een innerlijk proces. In hen speelt zich hetzelfde fenomeen af. De wereld is uit elkaar gevallen en ligt in scherven uit elkaar. Ze zijn op zoek naar hoe ze deze weer heel kunnen krijgen en hoe zij zichzelf hierin moeten plaatsen. In het rekenen wordt structuur gegeven aan deze breuken en wordt de wereld weer een stukje begrijpelijker.

Suzanne Gijsbers, leerkracht klas 4 op de Leeuwenhartschool in Oud-Beijerland

“Door het vieren van jaarfeesten worden kinderen zich bewust van het jaarverloop en stimuleren we verbondenheid met de natuur”